En trend er når der er noget der kommer på ”mode”, men som er på ‘mode’ i en kortere periode end en ‘mode’ – altså en trend. Get that? Hvis du ikke forstod det, så er en trend altså næsten det samme som når der skabes en ‘mode’ – når efterspørgslen på et produkt stiger.
Men hvordan skabes en trend? Hvordan skaber du en større efterspørgsel på dit produkt?
1. Er dit produkt det rigtige?
Det første du skal gøre er at finde ud af, om dit produkt rent faktisk er noget som folk vil købe.
Hvis der er tale om en ganske normal tandbørste eller et par sokker med et flot motiv på, skal du ikke regne med at kunne skabe en trend. At skabe en trend handler meget om at have det rigtige produkt. Produktet skal være noget ekstraordinært – noget der er smart, funktionelt – og vigtigst af alt: noget man ikke ser hver dag.
Nogle eksempler på produkter der har været en ‘trend’ kan jeg i flæng nævne: Blackmasks (sorte ansigtsmasker der hjælper mod bumser og som gør rigtig ondt at tage af), Water Speakers (højttalere til iPhone og smartphones der sprøjter med vand), og mange andre ting.
Betingelserne for at dit produkt kan få en større omsætning og dermed blive en trend, der vil sprede sig viralt – produktet skal være:
- Funktionelt (det skal kunne bruges til noget)
- Smart/anderledes (det skal ikke være set før)
- Det skal være billigt (vi taler under 500 kroner – meget gerne de 100-200 kroner)
Opfylder dit produkt disse betingelser, eller er du bare overbevist om at dit produkt sagtens kan blive en trend og sprede sig viralt? Så hop videre til næste afsnit!
2. Markedsføringen af produktet
Nu kommer vi formentligt til det 99% af os synes er sjovest – markedsføringen.
En trend spreder sig viralt – men ikke af sig selv. Man skal selv gøre en hel del inden produktet bliver en trend og resulterer i viral markedsføring. Jo bedre du gør dit arbejde, jo større omtalte får dit produkt. Der er sådan set ingen grænser -, så for dig at se, handler det i høj grad om at lave så effektiv markedsføring – indenfor kort tid.
Hvad kan du gøre for at skabe opmærksomhed på dit produkt?
- Sende produkter til YouTube kanaler, bloggere, Facebook-blogs, m.v.
- Komme i pressen – online medier, ugeblade, fjernsynet, m.v.
- Annoncering på Facebook, Google (Adwords), bannerannoncering på medier, m.v.
Det virker sådan set nemt nok, men tro mig: det er det ikke.
Alle kan lave markedsføring – og langt de fleste mennesker kan lave en meget bedre markedsføringsstrategi end den jeg har skrevet herover. Men det er ikke alle der kan lave al den markedsføring der skal til, på rigtig kort tid.
For at skabe en trend er du nødt til at få opmærksomhed fra så mange steder som muligt – indenfor kort tid. Det nytter ikke noget at sende to produkter ud til nogle bloggere og skrive ind til et par magasiner. Det handler i høj grad om at klø på med markedsføringen – i døgndrift, i flere dage – og nogle gange, i flere uger. Så det afhænger altså i høj grad om hvordan du vurderer dit produkt (om det kan gå viralt og blive en trend), samt hvordan du sammensætter din markedsføring – du skulle gerne ramme så mange i din målgruppe som muligt.
3. Opsummering – hvordan skabes en trend?
En trend skabes altså på baggrund af dit produkt og markedsføringen.
- Dit produkt skal være unikt, anderledes og funktionelt. Det skal være et produkt hvor folk tænker ‘wow’, ‘smart’, eller ‘sådan en har min ven brug for’ – noget, som folk vil dele med hinanden!
- Din markedsføring skal være konstant i dagene hvor du vil prøve at skabe en trend – ram hele din målgruppe, få positiv omtalte, og bombarder ‘kendte’ online-folk med dit produkt.
Du har opskriften. Hvad venter du på? Se at få succes – gå’ trend! 🙂
Skriv et svar